martes, 18 de noviembre de 2014

EL GRAN PROBLEMA A TB ÉS LA REDUCCIÓ DE JORNADA?

En el conveni 2009-2012 es va reflectir i millorar el dret a la reducció de jornada per guarda de menors de 8 anys que ja estava legislat a la Llei 39/1999, de 5 de novembre. Ja en aquell moment alguns que vam ser defensors d’aquest dret i gran millora social, vam avisar que s’havia de fer de tal manera que aquest dret no trepitgés un altre ja consolidat a l’empresa com era l’antiguitat a l’hora d’escollir serveis, vacances, etc. El resultat va ser que el conveni 2009-2012 en el seu article 19: Conciliació de la vida laboral i familiar, regulava aquest dret dins de TB. Els conductors i conductores amb fills menors de 8 anys; ampliada ara fins els 12 anys amb el RD 16/2013, van començar a demanar la reducció, com és lògic, perquè quan tens un fill/a és per estar amb ell/a. Però que ha passat? Que la sobredimensionada, inoperant i sobreremunerada direcció que no creu en els beneficis socials (encara que són joves tenen una mentalitat antiga fins i tot les dones que hi ha a les seves files) va començar a no aplicar la reducció de jornada diària ja que els hi era més senzill i així no havien de contractar gent per cobrir la resta de la jornada. També s’ha de dir, que molts conductors i conductores ja els hi anava bé mentrestant se’ls respectes l’hora de plegar per poder atendre els seus fills/es. El problema es va incrementar quan va començar la brutal reducció de servei que està aplicant la direcció, sense cap oposició dels representants dels treballadors al decoratiu comitè d’empresa, on s’ha fet evident que si els treballadors no els empenyem ells són subjectes passius. Degut a aquesta reducció els dissabtes van començar a haver-hi els primers problemes entre els conductors/es més antics que entre setmana acabaven sobre les 14:00 o 15:00 i els dissabtes plegaven a les 18:00h,19:00h o fins i tot a les 20:00h. Quan els afectats anaven a l’oficina de transit els hi deien que la culpa era dels de reducció de jornada i aquests s’ho creien i carregaven contra els de reducció, perquè és més fàcil carregar contra un grup petit de companys que plantar cara a la direcció. La culpa, senyores i senyors, és de la direcció que no aplica la reducció de jornada diària i retalla el numero de serveis de bus i per tant la qualitat de servei que donem als nostres passatgers i dona com a resultat menys contractació i menys serveis per escollir entre els conductors i conductores de TB. Els sindicats en comptes d’exigir el compliment de la reducció de jornada diària i la defensa del servei públic han estat mirant cap una altra banda i quan la pilota s’ha fet tan grossa que era impossible de governar han tirat pel camí fàcil, intentar treure els drets que ells mateixos van donar mitjançant la signatura del conveni. Fa uns dies a la comissió d’explotació van voler modificar l'article 19 i si no vaig errat no és ni el lloc ni la manera de modificar un conveni col·lectiu. Actub i Cgt volien modificar-ho i la resta per no perdre algun possible vot van dir que no era el moment. En efecte no és ni el lloc, que hauria de ser la Paritària i tot i així no podria modificar el conveni, ni el moment. Perquè no esperen al conveni col·lectiu? Perquè no planten cara a la direcció? Aquest és un dret que és molt necessari i amb el qual els que el gaudeixen tenen una pèrdua econòmica, per si algú no ho sabia. En els països més avançats d’Europa, aquells els que sempre anomenem per la seva educació i els seus beneficis socials tenen aquest dret àmpliament reconegut i recolzat per tots els seus ciutadans. Però aquí a TB encara hi ha gent que diu que quan ells van tenir els seus fills s’ho van haver de muntar com van poder i així va ser però segurament els hi hagués agradat poder passar més temps amb ells. Ara uns altres tenen l’oportunitat de fer-ho possible però degut a una visió egoista que se’ns inculca des de ben petits en  la nostra societat capitalista: els que no l’han pogut gaudir diuen que els que l’estan gaudint que s’ho muntin com puguin. Amb aquesta manera de veure les coses encara estaríem treballant 80 hores setmanals, cobrant sous de misèria i sense cap dret laboral. És hora de tenir un pensament més altruista envers els companys i companyes que tenen reducció de jornada i sinó amb un pensament egoista demanar que es compleixi la reducció de jornada diària que hauria de fer que hi hagués nova contractació si la sobredimensionada, inoperant i sobreremunerada direcció vol treure el servei diari pactat amb les diferents administracions. Espero que quan pactin el que sigui, es pugui compaginar el dret a la reducció amb el de l’antiguitat i que apart de limitar el percentatge per cotxera defensin amb la mateixa força que la reducció de jornada ha de ser diària i si per aquest motiu hi ha manca de personal per cobrir el servei que donem als nostres conciutadans exigeixin nova contractació utilitzant els mitjans de comunicació si això no es compleix ja que la nostra empresa és una empresa amb Responsabilitat Social Corporativa, i això encara ho han de demostrar.    
Oscar Juvé, conductor amb reducció de jornada, Triangle

No hay comentarios:

Publicar un comentario