En el conveni 2009-2012 es va reflectir i millorar
el dret a la reducció de jornada per guarda de menors de 8 anys que ja estava
legislat a la Llei 39/1999, de 5 de novembre. Ja en aquell moment alguns que
vam ser defensors d’aquest dret i gran millora social, vam avisar que s’havia
de fer de tal manera que aquest dret no trepitgés un altre ja consolidat a
l’empresa com era l’antiguitat a l’hora d’escollir serveis, vacances, etc. El
resultat va ser que el conveni 2009-2012 en el seu article 19: Conciliació de
la vida laboral i familiar, regulava aquest dret dins de TB. Els conductors i
conductores amb fills menors de 8 anys; ampliada ara fins els 12 anys amb el RD
16/2013, van començar a demanar la reducció, com és lògic, perquè quan tens un
fill/a és per estar amb ell/a. Però que ha passat? Que la sobredimensionada,
inoperant i sobreremunerada direcció que no creu en els beneficis socials
(encara que són joves tenen una mentalitat antiga fins i tot les dones que hi
ha a les seves files) va començar a no aplicar la reducció de jornada diària ja
que els hi era més senzill i així no havien de contractar gent per cobrir la
resta de la jornada. També s’ha de dir, que molts conductors i conductores ja
els hi anava bé mentrestant se’ls respectes l’hora de plegar per poder atendre
els seus fills/es. El problema es va incrementar quan va començar la brutal
reducció de servei que està aplicant la direcció, sense cap oposició dels representants
dels treballadors al decoratiu comitè d’empresa, on s’ha fet evident que si els
treballadors no els empenyem ells són subjectes passius. Degut a aquesta
reducció els dissabtes van començar a haver-hi els primers problemes entre els
conductors/es més antics que entre setmana acabaven sobre les 14:00 o 15:00 i
els dissabtes plegaven a les 18:00h,19:00h o fins i tot a les 20:00h. Quan els
afectats anaven a l’oficina de transit els hi deien que la culpa era dels de
reducció de jornada i aquests s’ho creien i carregaven contra els de reducció,
perquè és més fàcil carregar contra un grup petit de companys que plantar cara
a la direcció. La culpa, senyores i senyors, és de la direcció que no aplica la
reducció de jornada diària i retalla el numero de serveis de bus i per tant la
qualitat de servei que donem als nostres passatgers i dona com a resultat menys
contractació i menys serveis per escollir entre els conductors i conductores de
TB. Els sindicats en comptes d’exigir el compliment de la reducció de jornada
diària i la defensa del servei públic han estat mirant cap una altra banda i
quan la pilota s’ha fet tan grossa que era impossible de governar han tirat pel
camí fàcil, intentar treure els drets que ells mateixos van donar mitjançant la
signatura del conveni. Fa uns dies a la comissió d’explotació van voler
modificar l'article 19 i si no vaig errat no és ni el lloc ni la manera de
modificar un conveni col·lectiu. Actub i Cgt volien modificar-ho i la resta per
no perdre algun possible vot van dir que no era el moment. En efecte no és ni
el lloc, que hauria de ser la Paritària i tot i així no podria modificar el
conveni, ni el moment. Perquè no esperen al conveni col·lectiu? Perquè no
planten cara a la direcció? Aquest és un dret que és molt necessari i amb el
qual els que el gaudeixen tenen una pèrdua econòmica, per si algú no ho sabia.
En els països més avançats d’Europa, aquells els que sempre anomenem per la
seva educació i els seus beneficis socials tenen aquest dret àmpliament
reconegut i recolzat per tots els seus ciutadans. Però aquí a TB encara hi ha
gent que diu que quan ells van tenir els seus fills s’ho van haver de muntar
com van poder i així va ser però segurament els hi hagués agradat poder passar
més temps amb ells. Ara uns altres tenen l’oportunitat de fer-ho possible però
degut a una visió egoista que se’ns inculca des de ben petits en la
nostra societat capitalista: els que no l’han pogut gaudir diuen que els que
l’estan gaudint que s’ho muntin com puguin. Amb aquesta manera de veure les
coses encara estaríem treballant 80 hores setmanals, cobrant sous de misèria i
sense cap dret laboral. És hora de tenir un pensament més altruista envers els
companys i companyes que tenen reducció de jornada i sinó amb un pensament
egoista demanar que es compleixi la reducció de jornada diària que hauria de
fer que hi hagués nova contractació si la sobredimensionada, inoperant i
sobreremunerada direcció vol treure el servei diari pactat amb les diferents
administracions. Espero que quan pactin el que sigui, es pugui compaginar el
dret a la reducció amb el de l’antiguitat i que apart de limitar el percentatge
per cotxera defensin amb la mateixa força que la reducció de jornada ha de ser
diària i si per aquest motiu hi ha manca de personal per cobrir el servei que
donem als nostres conciutadans exigeixin nova contractació utilitzant els
mitjans de comunicació si això no es compleix ja que la nostra empresa és una
empresa amb Responsabilitat Social Corporativa, i això encara ho han de
demostrar.
Oscar Juvé, conductor amb reducció de jornada, Triangle
No hay comentarios:
Publicar un comentario